död häst på travbanan!

idag var det en häst som dog på travbanan i åby. i tidningsartikeln står det att hästen förmodlien dog av att ett boldkärl i hjärnan brustit. den gick omkull och dog på banan.

när jag läste artikeln kunde jag inte låta bli att kika igenom kommentarerna som folk lämnat efter sig. och oj vilka tankeslappa människor det finns! folk vill hävda att det är djurplågeri, att trav borde förbjudas etc etc.

nu vill jag bara klargöra en sak, bara för att det här händer en gång betyder INTE att trav är djurplågeri. jag har själv haft en travhäst och vet att dem älskar att springa och är framavlade för att springa. travhästar är förmodligen några av de mest hälsokontrollerade hästar som finns. de kontrolleras innan nästan varje lopp just för att man ska upptäcka doping eller djurplågeri av något slag.

sen vill jag tala om att det inte bara är djur som dör mystiskt och oväntat mitt i en tävling. tillexempel har vi en hel del fotbollsspelare som tuppat av mitt under en match. Marc-vivien Foé är ett exempel. han dog i en landskamp mellan kamerun och colombia av en förtjocknad i hjärtmuskulaturen. ett annat exempel är Phil O´Donnel som kollapsade under en fotbollsmatch..

det är hemskt, jätte hemskt. och jag kände för att gråta en skvätt för den stackars hästen. men jag tycker inte att man ska generalisera hela travsporten som djurplågeri. det som hände hästen, hade lika gärna kunnat hända kusken!

//carro

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0