Reklamfabriken

godmorgon!
nu sitter jag på dagens första lektion, mitt IV val kvinnligt och manligt. här får vi lära oss om genus och könsroller i samhället. dagens uppgift är att lösa några uppgifter som finns på reklamfabrikens hemsida. jätte intressant att läsa om hur kvinnor och män framställs på olika sätt i media. helt sjukt egentligen.
det handlar om macho- och affärsmän, hemmafruar och bombnedslag. på något sätt så framställs männen hela tiden som överlägsna och "duktigare" medans vi kvinnor ska stå i bakgrunden som sexobjekt eller levande diskmaskiner.

det roligaste var när jag precis satt och kollade på olika sterotyper av kvinnor och män och kom fram till "husliga hasse" och gissa vem som var förebild där!? MARTIN TIMELL! hahaha. "hej jag spelar in äntligen hemma och blir sen persoifierad med den husliga mannen".
så här beskrivs "husliga hasse": ikon för den huslige och händige mannen i snickar byxor. alltid redo med rätt sorts verktyg. Fixar allt från droppande kranar till gamla bilvrak. Mästare vid utegrillen, och kan även snyta barn om det kniper.
Haha, är det martin timell?

//carro

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0